15 ważnych funkcji w Google Analytics

15 ważnych funkcji w Google Analytics

Google Analytics umożliwia pozyskanie wielu wartościowych informacji o użytkownikach oraz o funkcjonowaniu Twojej strony internetowej. Analiza tych danych jest istotna dla zwiększenia efektywności prowadzonych działań marketingowych, poprawy funkcjonalności strony internetowej oraz zwiększenia wskaźnika konwersji (czyli liczby pożądanych akcji). Niżej znajdziesz konkretne raporty, które pomogą Tobie wyciągnąć niezbędne do analizy dane👇

Najważniejsze wskaźniki w Google Analytics

Naszą podróż przez Google Analytics rozpocznijmy od wyróżnienia najważniejszych wskaźników. W każdym z raportów analizować będziesz konkretne współczynniki, które będą mówiły o:

– źródłach ruchu na stronie,

– jakości pozyskanych użytkowników,

– działaniu strony internetowej,

– skuteczności strony (czyli o realizacji celów – konwersji).

Jak zatem mierzyć powyższe funkcje strony internetowej? Do tego niezbędne są najważniejsze wskaźniki w Google Analytics:

▶️Konwersja – to realizacja celu (dokonanie zakupu, dodanie do koszyka, wysłanie formularza kontaktowego, pobranie katalogu, przeczytanie całego wpisu na blogu, itp.). Możemy mierzyć dowolny cel – o tym w dalszej części wpisu.

▶️Wskaźnik konwersji – pokazuje efektywność podstrony (iloraz liczby konwersji i liczby sesji na stronie).

▶️Współczynnik odrzuceń – odrzucenie to wizyta na stronie ograniczona do jednej strony (iloraz wizyt z odrzuceniem do liczby wszystkich wizyt na stronie).

▶️Liczba odbiorców – liczba użytkowników odwiedzających stronę.

▶️ROAS (dla e-commerce) – pokazuje procentowy zwrot z inwestycji (iloraz przychodu do kosztów).

A teraz pokażę Tobie najważniejsze funkcje, które pozwolą Tobie na regularną analizę danych. Koniec z bezcelowym błądzeniem po Google Analytics oraz wyciąganiem pochopnych wniosków. Startujemy! 👌

Analiza użytkowników strony internetowej

1. Raport Odbiorcy (ścieżka: Odbiorcy -> Odbiorcy)

Tutaj możesz sprawdzić wszystkie najważniejsze wskaźniki dla różnych grup odbiorców. Możesz porównać współczynnik odrzuceń czy liczbę wizyt dla różnych grup wiekowych, lokalizacji.

Jak zatem ustawić interesujące nas grupy odbiorców? Na samej górze strony dodaj nowy segment odbiorców. Po kliknięciu w przycisk ,,Dodaj segment’’ dostaniesz możliwość dodania nowej grupy odbiorców. Masz również możliwość utworzenia zupełnie nowego segmentu (czerwony przycisk ,,Nowy segment’’):

Liczba dostępnych funkcji daje Tobie mnóstwo ciekawych opcji do analizy. Ja najczęściej używam kombinacji:

👉 Użytkownicy odwiedzający konkretne podstrony, np. bloga firmowego (zaawansowane-> Warunki -> zamiast ,,akcja zdarzenia’’ wybieramy strona -> wpisujemy adres URL dla bloga lub innej podstrony),

👉 Konkretna grupa zawężona demograficznie, np. kobiety w wieku 18-24 lat,

👉 Podział na kategorie urządzeń (technologia->Kategoria urządzeń).

2. Raport Ruch Mobilny (Odbiorcy -> Ruch mobilny)

Podobnie jak przy ostatniej opisanej możliwości w raporcie odbiorcy, tutaj również sprawdzisz najważniejsze parametry dla różnych urządzeń (komputery, telefony, tablety). Najważniejsze zastosowanie? Regularnie sprawdzaj, czy ruch ,,mobile’’ nie wyróżnia się gorszymi parametrami. Może to oznaczać, że Twoja strona internetowa nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych i tracisz cennych użytkowników.

3. Raport Dane Geograficzne (Odbiorcy -> Dane geograficzne)

W prosty i szybki sposób możesz sprawdzić jakim językiem posługują się użytkownicy strony oraz z jakiej lokalizacji wchodzą na Twoją witrynę. Przy źle ustawionych płatnych kampaniach reklamowych zdarza nam się ściągać na stronę odbiorców posługujących się innymi językami. Może to być dla nas sygnał, że powinniśmy zwrócić uwagę na ustawienia kampanii reklamowych.

Pamiętajmy jednak, że pewien odsetek odbiorców zawsze będzie posługiwał się innym językiem. Przejmować należy się wówczas, kiedy będzie to znacząca grupa odbiorców.

Analiza pozyskiwania ruchu

4. Raport Kanały Pozyskiwania (Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Kanały)

Tutaj znajdziesz ogólny podział na kanały, z których na Twoją stronę trafiają użytkownicy. Tak jak w poprzednich raportach możesz przeanalizować wskaźnik odrzuceń, współczynnik konwersji czy liczbę sesji na stronie. Jest to najbardziej ogólny, poglądowy podział na źródła pozyskiwania ruchu.

5. Raport Źródło/Medium (Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/Medium)

Bardziej szczegółowy podział na źródła pozyskiwania ruchu znajdziesz w raporcie źródło/medium. Tutaj możesz przeanalizować:

– które strony internetowe przekierowują do Twojej witryny (rozwinięcie źródła Refferal),

– które Social Media pozyskały ruch (rozwinięcie źródła Social),

– które wyszukiwarki przyniosły ruch organiczny.

6. Raporty Google Ads (Pozyskiwanie -> Google Ads)

Źródło wiedzy o naszej kampanii Google Ads? Proszę bardzo! Znajdziesz tutaj uporządkowane informacje dotyczące prowadzonych kampanii Google Ads. Pozwala to uniknąć błądzenia w systemie reklamowym – znajdziesz tutaj informacje o słowach kluczowych, pozyskanym ruchu czy też konwersjach. Jeżeli jednak potrzebujesz danych o skuteczności poszczególnych reklam, to nieunikniona jest wizyta w systemie Google Ads – to tam sprawdzisz koszty za kliknięcia, CTR-y czy też koszty za konwersje👌

Analiza zachowania na stronie

7. Raport Wszystkie Strony (Zachowania ->Zawartość witryny -> Wszystkie strony)

Tutaj sprawdzisz najczęściej wyświetlane podstrony oraz podstawowe wskaźniki dla tych adresów URL. Jak to wykorzystać?

– sprawdź, które podstrony wyróżnia niski wskaźnik odrzuceń,

– kliknij w dowolny adres URL i wejdź w ,,Wymiar dodatkowy’’ – możesz tam sprawdzić podstrony, na które powędrował użytkownik po opuszczeniu tego adresu URL (Zachowania -> Druga strona).

8. Raport Eksperymenty (Zachowania -> Eksperymenty)

Słyszałeś o Google Optimize? Jeżeli nie, to po przeczytaniu artykułu odwiedź stronę https://optimize.google.com/optimize/home/. Możesz zamienić dowolny fragment  strony internetowej (nagłówek, tekst przycisku CTA, opis produktu) i sprawdzić, które rozwiązanie zapewni więcej konwersji lub zmniejszy wskaźnik odrzuceń.

Warto testować, bo bardzo często efekty zmian zaskakują nawet moje marketingowe przeczucie! 😉

Analiza konwersji

9. Raport Odwrotna Ścieżka Do Celu (Konwersje ->Cele -> Odwrotna ścieżka do celu)

Tutaj sprawdzisz w jaki sposób użytkownik wędrował po Twojej stronie aby zrealizować konwersje (cel). W ten sposób możesz uświadomić sobie, które podstrony spełniają swoje zadanie, a które wymagają usprawnienia.

10. Raport Ścieżek Wielokanałowych (Konwersje ->Ścieżki wielokanałowe -> Przegląd)

Rozumiesz pojęcie ścieżek wielokanałowych? Prawie każda konwersja na stronie jest efektem kilkukrotnej wizyty na Twojej stronie internetowej. I również prawie za każdym razem kolejna wizyta jest pozyskana innym źródłem. Na poniższym wykresie możesz sprawdzić, jak pokrywają się poszczególne kanały. Już za chwilę przejdziemy do analizy liczbowej udziału poszczególnych źródeł ruchu.

11. Raport Najważniejsze Ścieżki Konwersji (Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Najważniejsze ścieżki konwersji)

Jeden z moich ulubionych raportów, który doskonale pokazuje drogę klienta do konwersji. Raport zawiera wszystkie ścieżki klientów do konwersji – zauważ jak często klient potrzebuje wielu wizyt, zanim osiągnie cel (w punkcie nr 9 jest to aż osiem wizyt na stronie).

Analiza e-commerce

12. Raport Czas Do Zakupu (Konwersje -> e-commerce -> czas do zakupu)

Tutaj masz możliwość sprawdzenia dwóch ciekawych informacji:

– liczba dni od momentu wejścia na stronę do zakupu produktu,

– liczba sesji, po których klient dokonał zakupu.

Te informacje możesz wykorzystać na przykład przy tworzeniu kampanii reklamowych. Liczba dni potrzebna do realizacji zakupu to informacja o tym, jak długo zatrzymywać klienta w grupie odbiorców remarketingu.

13. Raport Porównanie Modeli Konwersji (Konwersje ->Atrybucja -> Porównanie modeli konwersji)

Jeden z najważniejszych raportów w zestawieniu! Model atrybucji uwzględnia różne podejścia do ścieżek wielokanałowych (już wyjaśniam👉 ). Model atrybucji decyduje o tym, do którego kanału zostanie przypisana konwersja.

Dla przykładu nasza ścieżka wielokanałowa, dla transakcji na kwotę 100 złotych wygląda następująco:

Płatna reklama Google Ads -> Wejście bezpośrednie-> Konwersja

Według modelu ,,Ostatnie kliknięcie Google Ads’’ pierwszy punkt styku jest odpowiedzialny w 100 procentach za pozyskanie konwersji (czyli pozyskał 100 złotych przychodu). Identycznie wyglądałoby to w przypadku modelu ,,Pierwsza interakcja’’ – tutaj również całe zasługi przypisane zostaną płatnej reklamie.

Jeżeli wybierzemy model ,,Ostatnia interakcja’’ to cały przychód zostanie przypisany dla wejścia bezpośredniego. Jak zatem wybrać optymalny model atrybucji?

Ja wykorzystuję model ,,Uwzględnienie pozycji’’. Jest to model, który przypisuje procentowy udział dla każdego kanału. Największy udział przypisuje pierwszemu i ostatniemu kanałowi, mniejszy środkowym kanałom (jeżeli ścieżka konwersji liczy więcej niż dwa kanały pozyskania użytkownika). W ten sposób otrzymasz obiektywny udział poszczególnych kanałów w osiągniętym przychodzie.

14. Raport Skuteczność Produktu (Konwersje -> e-commerce -> skuteczność produktu)

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy to wykorzystaj opcję sprawdzenia skuteczności poszczególnych produktów (lub kategorii produktów). Taką opcję posiadasz zapewne również na platformie sklepu, dlaczego więc o tym wspominam? Możesz sprawdzić dodatkowe opcje, jak na przykład źródło ruchu czy też medium, z którego użytkownicy trafiali na poszczególne kategorie produktów lub same produkty. Być może prowadziłeś kampanię na Facebooku dla konkretnego produktu i chciałbyś sprawdzić jaki miała wpływ na sprzedaż? Tutaj możesz to zrobić👇

Bonus: Ustawienie zdarzeń Google Analytics

Wciąż nie mierzysz konwersji dla wysłanych formularzy, pobrania katalogu czy też kliknięcia w telefon? Nie wiesz w jaki sposób trafiają na Twoją stronę potencjalni klienci? Czas to zmienić i śledzić również te zdarzenia – przecież dla wielu stron internetowych to główne konwersje!

Dla przykładu pokażę Tobie jak ustawić konwersje dla wysłanego formularza kontaktowego. O szerszych możliwościach Google Tag Managera (takich jak ustawienie konwersji na klik w telefon, e-mail czy katalog) napiszę wkrótce na blogu.

15. Ustawienie Konwersji polegającej na wysłaniu formularza kontaktowego

Potrzebujesz dwóch narzędzi Google: Tag Manager oraz Analytics. Jeżeli dla swojej strony internetowej nie posiadasz któregoś z nich, napisz do mnie – pomogę Tobie we wdrożeniu tych narzędzi na stronie internetowej.

Na początek wchodzimy w Google Analytics. W ,,Administracji” odnajdujemy zakładkę ,,Cele”. Dodajemy nowy cel, oznaczamy opcję ,,niestandardowy”. Nazywamy cel ,,Wysłany formularz” oraz wybieramy Typ celu jako ,,Zdarzenie”.

W kroku trzecim pozostaje nam wpisać w Kategorii ,,formularz” oraz jako Działanie ,,send’’. Zapisujemy cel i przechodzimy do Google Tag Managera.

W widoku obszaru roboczego Google Tag Manager dodajemy nowy tag, który nazywamy ,,formularz”. Następnie wybieramy poniższe opcje:
▶️ Typ tagu – Google Analytics-Universal Analytics
▶️ Typ śledzenia – Zdarzenie
▶️ Kategoria – ,,formularz” – dokładnie tak jak w Google Analytics
▶️ Etykieta – Page URL
▶️ Ustawienia Google Analytics – Wybieramy zmienną ustawień, z której korzystamy w Tag Managerze.

Pozostałe opcje pozostawiamy bez zmian i przechodzimy do konfiguracji reguły👍

Dodajemy nową regułę i jako typ reguły wybieramy: Przesłanie formularza. Jeżeli na naszej stronie internetowej posiadamy kilka formularzy kontaktowych, możemy wybrać dodatkowy warunek, np. konkretny adres URL, na którym znajduje się formularz.

To najprostszy sposób dodania reguły, niestety w części przypadków może nie zadziałać. Wówczas zastosować należy bardziej skomplikowany sposób – tutaj również zachęcam do kontaktu, nie zdołam wytłumaczyć tego prostym blogowym językiem😉

Po zapisaniu celów wchodzimy na stronę internetową i wysyłamy testowo nasz formularz kontaktowy. Jeżeli Google Analytics zarejestruje zdarzenie/konwersje (musisz sprawdzić to w części ,,Czas rzeczywisty”) to udało nam się!
Jeżeli jednak Google Analytics nie zarejestrował wysłania formularza, to prawdopodobnie należy zastosować bardziej skomplikowaną metodę – wówczas potrzebna będzie pomoc specjalisty.

Mam nadzieję, że od tego momentu będziesz regularnie wykorzystywał Google Analytics! 😍

 

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę z marketingu internetowego?

Sprawdź 3-dniowe Szkolenie Social Media+Google Ads 👇